22 septembrie - ziua fără maşină

preluare site Primăria Bistriţa

22 septembrie este - ca reper temporal şi diversitate a evenimentelor - punctul culminant al „Săptămânii Mobilităţii”, marcată la nivel european în perioada 16 – 22 septembrie. Tema centrală a „Săptămânii Europene a Mobilităţii 2010” este „CĂLĂTORIND MAI INTELIGENT, TRĂIM MAI BINE!”, iar Primăria municipiului Bistriţa, împreună cu Centrul Europe Direct şi Asociaţia „Ascendent”, s-a raliat şi în acest an campaniei „Săptămâna Europeană a Mobilităţii” şi acţiunii internaţionale “În oraş, fără maşina mea”.
Iată de ce, ziua de miercuri, 22 septembrie 2010, va fi plină de acţiuni menite să încurajeze bistriţenii în a alege mijloace de transport nepoluante sau, măcar, cât mai puţin poluante. În acest context, bistriţenii sunt invitaţi să renunţe la deplasarea cu autoturismul personal dacă pot folosi mijloace de transport în comun, bicicleta sau pot opta pentru mersul pe jos.
Astfel, în data de 22 septembrie 2010, între orele 800 – 1300 va fi suspendat traficul rutier pe strada Dornei, Piaţa Centrală şi strada Gheorghe Şincai (până la intersecţia cu strada M. Eminescu şi strada Dogarilor). Agenţii economici care desfăşoară activităţi în perimetrul rezervat vor avea acces la spaţiile comerciale pentru efectuarea aprovizionării până la ora 800. Nu mai puţin important este faptul că, în ziua de 22 septembrie, în faţa Primăriei municipiului Bistriţa vor putea fi parcate doar biciclete, autoturismele de serviciu ale municipalităţii nu vor circula, iar funcţionarii primăriei vor veni la serviciu pe jos sau cu bicicleta.

Acţiunile propuse pentru ziua de 22 septembrie:

800-1300 :
Suspendarea traficului rutier pe strada Dornei, în Piaţa Centrală şi strada Gheorghe Şincai (până la intersecţiile cu străzile M. Eminescu şi Dogarilor).

800 :
Concursul „Cu bicicleta la şcoală!” – provocare lansată de Asociaţia „Ascendent” privind numărul de elevi care vin cu bicicleta la şcoală în data de 22 septembrie.

1100 :
„Stil de viaţă sănătos” - jocuri în aer liber cu tematica adaptată evenimentului marcat: desene pe asfalt, săritul corzii, role, trotinete, biciclete.
Locaţia: strada Dornei.
Participă elevi bistriţeni din ciclul primar.

1200:
Minicampanie de informare „Săptămâna Europeană a Mobilităţii 2010”, organizată la standul amenajat în zona pietonală Liviu Rebreanu de către Camera de Comerţ şi Industrie Bistriţa-Năsăud prin Centrul Europe Direct Bistriţa.

1230 :
Concursul „Seniorul bicicliştilor” - vor fi premiaţi cei mai vârstnici 3 biciclişti peste 60 ani, care vor fi prezenţi la ora 1230 pe pietonalul Liviu Rebreanu.
Participanţii vor prezenta un act de identitate.
Premiile vor consta în accesorii pentru bicicletă.

1400 :
Eveniment stradal cu tema „Educaţie pentru sănătate” – distribuirea de pliante informative care promovează mişcarea şi stilul de viaţă sănătos.
Participă voluntari ai Direcţiei de Sănătate Publică Bistriţa-Năsăud.

1500 :
„Şofatul ecologic” – concurs interactiv şi distribuire de brelocuri inscripţionate.
Loc de desfăşurare: zona pietonală Liviu Rebreanu.
Participă voluntari de la Asociaţia „Ascendent” în cadrul proiectului „Agent 00ECO”.

1515 :
Distribuire de mingi anti-stres şoferilor în trafic.
Participă tineri voluntari.

1530 :
„Bistriţa fără autoturism” în viziunea grupurilor ECO;
Fiecare grup ECO va prezenta câte un poster pe tema „Zilei Internaţionale fără autoturism”;
Premii oferite de Camera de Comerţ şi Industrie Bistriţa-Năsăud prin Centrul Europe Direct Bistriţa: diplome, materiale promoţionale.

1600 :
„Piaţa de schimb a articolelor de biciclete” – acţiune de schimb de piese/articole pentru biciclete între deţinătorii de biciclete.
Loc de desfăşurare: zona pietonală Liviu Rebreanu.
Participă elevi în cadrul proiectului „Agent 00ECO” al Asociaţiei „Ascendent”.

Agenţia pentru Protecţia Mediului Bistriţa-Năsăud va efectua măsurători ale nivelului de poluare fonică în zilele de 20 şi 22 septembrie 2010.

Având în vedere specificul acestor acţiuni, am profitat de prezenţa la Bistriţa a istoricului Gunter Klein din Freiburg şi a fratelui său, Werner Klein, din Offenbach – Frankfurt (Germania), pentru a afla cum se aplică în aceste localităţi principiul transportului nepoluant sau puţin poluant.
În Freiburg, spre exemplu, un oraş cu circa 250.000 de locuitori, centrul vechi al oraşului a fost transformat în zonă pietonală. Parcările publice pentru maşini sunt destul de scumpe, benzile de circulaţie pentru biciclişti au fost lărgite în defavoarea carosabilului, iar liniile de tramvai oferă posibilitatea unei circulaţii mai rapide decât cu maşina. Există, spre exemplu, lângă gară, o clădire care oferă funcţiuni multiple: parcare publică pentru biciclete, punct de închiriere a bicicletelor, magazin de biciclete, atelier de reparaţii pentru biciclete şi chiar o cafenea. Bineînţeles, există şi persoane care preferă bicicletele cu motor, însă sunt acţionate electric. Mai mult, în trenuri există locuri special amenajate pentru transportul bicicletelor, iar într-un punct de trecere cu bacul lângă graniţa cu Franţa, transportul bicicliştilor este gratuit.
În Offenbach, lângă Frankfurt, un oraş cu aproximativ 650.000 de locuitori, lucrurile stau aproape la fel: traversarea centrului vechi al oraşului se poate face cel mult pe bicicletă, dacă nu pe jos. Pentru maşini, locurile de parcare în garaje sunt destul de scumpe, ajungându-se chiar la 3 euro/oră, în timp ce spre marginea oraşului preţul scade până la circa 1 – 1,5 euro/oră.


No documents found

Comentarii

Publică un comentariu nou

Conţinutul acestui câmp va fi considerat confidenţial şi nu va fi făcut public.
CAPTCHA
Vă rugam să completaţi codul din imagine în rubrica de mai jos.
Image CAPTCHA
Introduceţi literele din imaginea de mai sus.