Valea Vinului: Legenda continuă

Apărută la finalul anului 2016, la Editura Junimea din Iași,Cartea de la Valea Vinului se dorește a fi un demers de restituire culturală a memoriei fabuloase, încă nexploatată, a patrimoniului imaterial conținut în brandul Casa Scriitorilor. 

Volumul este un proiect inițiat de scriitorii Florica Dura și Lucian Vasiliu și conține pagini de istorie literară dar și de literatură, semnate de condeieri reputați din țară și din Bistrița,între care: Emilian Galaicu- Păun, Gellu Dorian, Vasile Dan, Ștefan Oprea, Viorel Ilișoi, Nicolae Turtureanu, Liviu Papuc, Lucian Vasiliu, C. Stănescu, George Popa, Nicolae Panaite, Carmelia Leonte, Liviu Apetroaie, Nicolae Corlat, Menuț Maximinian, Alexandru Uiuiu și Florica Dura. Nota red.

Legenda continuă
-în loc de prefaţă-

Povestea pavilioanelor de la Valea Vinului, cunoscute drept Casa Scriitorilor, ca urmare a administrării şi folosirii acestora pentru odihnă şi creaţie de către scriitorii români -cu precădere în perioada fostului regim comunist- este deja una legendară, dat fiind faptul că, locul acesta, binecuvîntat de Dumnezeu, a inspirat creaţia unor scriitori şi poeţi remarcabili, care, atinşi de magia manifestă a locului au fantazat şi creat poveşti ce transced realitatea, plutind undeva la limita lumii fantastice a ideilor şi a visului. Aici s-a trăit şi s-a iubit la cote înalte, romantic şi total, aici au înflorit prietenii sublime şi tot aici au avut loc revelaţii. Cărţi de referinţă din literatura română contemporană au fost scrise sau finalizate aici, unde autori precum Lucian Blaga, Cezar Ivănescu, Mihai Ursachi, Lucian Valea, Laurenţiu Ulici, Iustin Panţa, Emil Iordache şi alţii care au trecut deja Styxul, au fost „atinşi” într-un fel special de inspiraţie şi s-au „ ridicat” pînă în spaţiul rarefiat al ideilor, de unde, la întoarcere, ne-au făcut şi nouă parte, prin cărţile lor, de magia unică a Creaţiei. Prezenţa la Valea Vinului a acestor monştri sacri ai literaturii române a completat şi completează legenda încă vie a Staţiunii Scriitorilor din Munţii Rodnei, legendă care încă influenţeză opera a destui condeieri mai tineri.
La început au fost grănicerii, un conte ungur şi natura magnifică
În fapt, legenda a început undeva la finalul secolului XVIII, cînd românii din ţinuturile Rodnei şi Năsăudului, deveniţi grănicerii Imperiului Austriac, veneau în grupuri tot mai mari în acest ţinut bogat în izvoare minerale, ape limpezi vindecătoare şi peisaje de basm, pentru a se bucura de viaţă şi de zilele senine cînd nu luptau şi nu mureau în campaniile militare. Ulterior, pe vremea dualismului austro ungar, aproximativ în anul 1849, contele Laszlo Bethlen a început efectiv construcţia pavilioanelor de la Valea Vinului, de tihna şi simplitatea cărora s-au putut bucura mulţi scriitori, pînă la începutul secolului XXI, chiar dacă imaginea de ansamblu a acestora devenise uşor prăfuită şi bătrînească, mesajul ideatic era încă foarte viu şi pregnant, iar vraja locului, de care vorbeau toţi, care au fost măcar o dată aici, era activă încă.
Grănicerii năsăudeni au fost cei care au cumpărat staţiunea de la Valea Vinului şi au plătit cheltuielile de finalizare a construcţiei, atunci cînd contele ungur nu a mai avut fonduri pentru a-şi finaliza proiectul. Tot grănicerii, prin intelectualii lor de frunte, ca biologul academician Florian Porcius, au donat 6 iugăre de pădure şi teren montan pentru a mări spaţiul dedicat odihnei turiştilor, au alocat fondurile necesare extinderii băilor cu ape minerale şi au dat în administrare competentă în 1885 SKV –ului din Cluj (S.K.V - Siebenburgischer Karpathen Verein, în traducereAsociaţia Ardeleană a iubitorilor Munţilor Carpaţi) facilitatea turistică. Ulterior, după o inaugurare fastuoasă, cele două pavilioane cu specific elveţian au întrat în circuitul turistic, astfel că, spre finalul secolului XIX, ghidurile de profil din Germania şi Imperiul Austriac recomandau turiştilor locaţia Valea Vinului sau Radna Borberek, în limba maghiară, ca destinaţie de vilegiatură.
Confiscate de statul maghiar în contul unei datorii pe care fosta administraţie a averilor grănicereşti ar fi adunat-o către Erariu (administraţia financiară a statului austro-ungar), casele de la Valea Vinului, trec, imediat după Marea Unire în proprietatea Fundaţiiei Culturale Regale “ Principele Carol” şi, mai tîrziu, sînt utilizate ca locaţii pentru stagii de pregătire a tinerilor aflaţi în Serviciul Social infiinţat de Regele Carol al II-lea, pentru propăşirea satelor romăneşti. De altfel, o mare parte din numărul 4 din publicaţia “Căminul Cultural” din aprilie 1939, are în sumar activităţi desfăşurate la Valea Vinului. Chiar şi Dimitrie Gusti, cu a sa caravană de sociologi cercetători ai satelor româneşti a poposit aici pentru 2 luni, în vara lui 1937.

Mihail Sadoveanu îi dă rolul creativ
După naţionalizarea din 1948, staţiunea de la Valea Vinului s-a transformat în Staţiunea Scriitorilor, datorită scriitorului Mihail Sadoveanu, aflat în acele vremuri la conducerea Societăţii Scriitorilor. Cu siguranţă nu a fost o întîmplare, Sadoveanu cunoscînd locaţia şi calităţile ei binefăcătoare, şi probabil, credem noi, a încercat să continue sub regimul comunist, abia instalat, o idee a generalului Condiescu, cel care pe durata dictaturii carliste s-a ocupat de bunăstarea scriitorilor români şi asigurarea condiţiilor pentru ca aceştia să îşi poată desăvîrşi operele: Blaga, Arghezi, Mircea Eliade sau Mihail Sebastian şi mulţi, mulţi alţii beneficiind direct de sprijinul dat de Carol al II-lea prin intermediul aghiotantului său N.M. Condiescu.
De la Mihail Sadoveanu pînă la Nicolae Manolescu, mulţi dintre preşedinţii scriitorilor români s-au îngrijit de staţiunea din Munţii Rodnei, locaţia devenind sinonimă cu libertatea, creaţia şi evadarea, mai ales în perioada regimului concentraţionar, în timpul căruia devenise alături de vila de la Neptun, unul dintre magneţii care atrăgeau irezistibil scriitorii români de toare calibrele.
După decembrie 2011, cînd Uniunea Scriitorilor din România a renunţat la concesiunea Casei Scriitorilor de la Valea Vinului, comuna Rodna, judeţul Bistriţa Năsăud, motivînd lipsa banilor, staţiunea s-a degradat rapid sub atacul hoţilor de fier vechi, a celor de lemne care au tranformat curtea în platformă primară de depozitare a buştenilor şi a răuvoitorilor de tot felul care au încercat din răsputeri să o radă de pe faţa pămîntului pentru a face loc, probabil, unui proiect imobiliar grobian, aşa cum sînt multe în zona Munţilor Rodnei. De la demontarea sobelor, la furtul mobilierului, smulgerea cablurilor electrice, a becurilor, a prizelor şi a chiuvetelor, spargerea ferestrelor, pînă la punerea unui foc, care să o mistuie, într-o noape de sîmbătă spre duminică, din iulie 2014, nu a fost decît un pas… Dar, Spiritus Locus sau poate îngerul păzitor al acelui ansamblu în care şi casele şi terenul au făcut un tot şi încă mai fac, a mobilizat forţe umane care au salvat-o! Şi, chiar dacă vandalizarea a spart în ţăndări imaginile din momentele de prosperitate materială şi ideatică, imagini pe care unii dintre noi le-au văzut refugiindu-se printre molizi, translucide ca nişte fuioare de ceaţă în care sclipeau personajele altor vremi, cu siguranţă aceste apariţii mai adastă în arealul de acolo şi veghează asupra caselor pustiite.
Salvarea vine tot prin cultură
Acum, în anul 2016, a doua tentativă de salvare a Casei Scriitorilor de la Valea Vinului, prin clasarea acesteia în grupa B de Monumente Culturale de Interes Regional, patronat de Ministerul Culturii, ar putea avea succes, şi, la Valea Vinului, după ce în vara lui 2014, cu ajutorul sătenilor am eliberat localitatea montană de microhidrocentrale, efectul fiind salvarea Izvorului Băilor, staţiunea şi satul ar putea renaşte prin turism cultural, prin reabilitarea pavilioanelor cu bani europeni, diponibili prin masura 7.6, asta dacă şi politrucii judeţeni, treziţi în al 12-ceas, ar înţelege că, doar ideile, cultura şi arhitectura trec în posteritate, şi pot continua legendele.

Florica Dura

Surse documentare: Colecţia de documente şi fotografii a Complexului Muzeal Judeţean Bistriţa-Năsăud;
-Arhiva Someşană aflată în păstrarea Serviciului Judeţean al Arhivelor Bistriţa Năsăud;

Bibliografie: Monografia Comunei Rodna Veche, Editura George Coşbuc, Bistriţa 2003, autor profesorul Liviu Păiuş;
- Capcanele istoriei – Elita intelectuală românească între 1930 şi 1950 – ediţia a II-a, Editura Humanitas, autor Lucian Boia;
- Petiţii din graniţa năsăudeană în a doua jumătate a secolului al XIX lea, contribuţii documentare, Editura Eikon 2012, autori Adrian Onofreiu şi Mircea Gelu Buta;
- 130 de ani de turism în ţinuturile Rodnei, Năsăudului şi Bîrgăului, prefaţă la kalendarul SKV 2012, autor Florica Dura, Editura Eikon 2012;

 

 

Comentarii

Publică un comentariu nou

Conţinutul acestui câmp va fi considerat confidenţial şi nu va fi făcut public.
CAPTCHA
Vă rugam să completaţi codul din imagine în rubrica de mai jos.
Image CAPTCHA
Introduceţi literele din imaginea de mai sus.