CCR: Proiectul lui Băsescu pentru modificarea Constituţiei nu respectă legea fundamentală

preluare Stiri.Rol.ro

 Judecatorii Curtii Constitutionale au declarat neconstitutionale mai cinci articole din proiectul de modificare a Constitutiei propus de presedintele Traian Basescu.

Printre prevederile cu probleme se numara si articolul 44, alin. 8 din proiectul de modificare care se refera la eliminarea prezumtiei de dobandire legala a averii.

Alte prevederi neconstitutionale sunt cele legate de anularea imunitatea parlamentara si ministeriala, dar si de componenta Consiliului Superior al Magistraturii (CSM).
Judecatorii CCR considerat ca sunt incalcate drepturi fundamentale in ce priveste Consiliul Superior al Magistraturii. Proiectul Constitutiei lui Basescu prevede ca in CSM sa fie alesi mai multi reprezentanti ai societatii civile si ca presedintele Consiliului poate proveni din randul acesteia. CCR considera ca numirea unei persoane care nu este judecator sau procuror la conducerea CSM incalca drepturi constitutionale.
O alta prevedere considerata neconstitutionala este cea potrivit careia angajatii statului nu mai pot actiona in judecata statul in probleme ce tin de salarizare.

Iata textul integral al comunicatului Curtii Constitutionale:

"Plenul Curţii Constituţionale, reunit în şedinţă la data de 16 şi 17 iunie 2011, a dezbătut, în temeiul art.146 lit.a) din Constituţie, Proiectul de lege privind revizuirea Constituţiei României, transmis de Preşedintele României.

În urma deliberării, Plenul Curţii Constituţionale a decis următoarele:
1. Cu majoritate de voturi, constată că proiectul de lege pentru revizuirea Constituţiei a fost iniţiat cu respectarea prevederilor art.150 alin.(1) din Constituţie.
2. Cu majoritate de voturi, constată că eliminarea tezei a doua a art.44 alin.(8) din Constituţie, potrivit căreia "Caracterul licit al dobândirii se prezumă" este neconstituţională, deoarece are ca efect suprimarea unei garanţii a dreptului de proprietate, încălcându-se astfel limitele revizuirii prevăzute de art.152 alin.(2) din Constituţie.
3. Cu majoritate de voturi, constată că modificarea alin.(2) şi abrogarea alin.(3) ale art.72 din Constituţie sunt neconstituţionale deoarece au ca efect suprimarea unui drept fundamental al persoanei care ocupă o demnitate publică, încălcându-se astfel limitele revizuirii prevăzute de art.152 alin.(2) din Constituţie.
4. Cu majoritate de voturi, constată că abrogarea alin.(2) şi modificarea alin.(3) ale art.109 din Constituţie sunt neconstituţionale, deoarece au ca efect suprimarea unui drept fundamental al persoanei care ocupă o demnitate publică, încălcându-se astfel limitele revizuirii prevăzute de art.152 alin.(2) din Constituţie.
5. Cu majoritate de voturi, constată că modificarea alin.(6) al art.126 din Constituţie, în sensul introducerii sintagmei "precum şi a celor care privesc politicile financiare şi bugetare ale Guvernului, în condiţiile legii contenciosului administrativ" este neconstituţională, deoarece are ca efect suprimarea liberului acces la justiţie, încălcându-se astfel limitele revizuirii prevăzute de art.152 alin.(2) din Constituţie.
6. Cu majoritate de voturi, constată că modificările alin.(2) lit.a) şi b) şi alin.(3) ale art.133 sunt neconstituţionale, deoarece au ca efect încălcarea independenţei justiţiei, în contradicţie cu dispoziţiile art.152 alin.(1) din Constituţie.
7. Supune atenţiei Preşedintelui României observaţiile din considerentele acestei decizii privitoare la următoarele dispoziţii din proiectul de lege pentru revizuirea Constituţiei: art.6 alin.(3), art.52 alin.(3), art.64 alin.(2) şi alin.(5), art.71 alin.(2), art.73 lit.s1, art.76 alin.(1), art.87 alin.(1), art.90, art.92 alin.(31), art.95, art.98 alin.(2), art.107 alin.(4), art.114 alin.(1), art.124 alin.(3) şi (4), art.133 alin.(5), art.146 lit.c), e) şi l) şi art.154 alin.(2).
8. Constată că celelalte prevederi din proiectul de lege pentru revizuirea Constituţiei nu contravin dispoziţiilor constituţionale.

Motivarea soluţiei va fi prezentată în cuprinsul deciziei, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Decizia este definitivă şi general obligatorie şi se comunică Preşedintelui României."


Presedintele Traian Basescu a trimis Consiliului Legislativ, pe 1 iunie, proiectul legii de revizuire a Constitutiei. Pe 9 iunie, presedintele a transmis CCR proiectul legii de revizuire a Constitutiei, pentru verificarea respectarii dispozitiilor constitutionale privind revizuirea, impreuna cu avizul Consiliului Legislativ.

Principalele modificari ale Constitutiei initiate de Traian Basescu:


- Parlament unicameral cu 300 de membri
- O lege este citită de două ori, pe articole, la 30 de zile in Parlament, pentru limtarea ordonantelor de urgenta
- numirea si revocarea unui ministru se poate face de către primul ministru numai după consultarea cu presedintele
- Guvernul isi poate asuma răspunderea numai pe o singură lege pe sesiunea parlamentară, cu exceptia legii bugetului si a asigurărilor sociale
- dreptul presedintelui de a emite un referendum in baza unui decret.
- avizul conform al Curtii Constitutionale pentru suspendarea presedintelui. Curtea trebuie să spună că da, a incălcat Constitutia.
- Parlamentul trebuie să se pronunte in maxim 10 zile pentru un nou Guvern. Dacă nu se pronuntă in 10 zile, Guvernul este automat căzut si presedintele se consultă cu partidele si face o nouă nominalizare.
- răspunderea penală a ministrilor in mandatul lor se stabileste prin lege organică, iar decizia se ia doar de către Curtea Constitutională.
- Imunitatea politică a parlamentarilor a rămas doar pentru declaratiile politice si activitatea parlamentară, in rest nu mai este nevoie de un aviz al Parlamentului pentru arestarea lor.
- O lege care a fost declarată constitutională de către Curtea Constitutională nu mai poate fi interpretată de o instantă oarecare
- votul in CSM este deschis; retragerea presedintelui de la discutiile CSM; reprezentare de cinci procurori, sase procurori, sase reprezentati ai societătii civile in loc de patru.
- deficitul bugetului de stat consolidat să nu fie mai mare de 3%, iar ăstia să fie nu numai pentru investitii, datoria publică să nu poată depăsi 60% din PIB si numai in situatii exceptionale să se poată depăsi deficitul.
- excluderea fiscalitătii de la decizia puterii judecătoresti.
- retinerea sau arestarea pentru 48 de ore a unui suspect si nu pentru 24 de ore cum este in prezent

Comentarii

Publică un comentariu nou

Conţinutul acestui câmp va fi considerat confidenţial şi nu va fi făcut public.
CAPTCHA
Vă rugam să completaţi codul din imagine în rubrica de mai jos.
Image CAPTCHA
Introduceţi literele din imaginea de mai sus.